Aquest mes de setembre es posa en marxa a l'Hospital el nou espai destinat a la dispensació de medicació ambulatòria, una de les prioritats estratègiques de l'organització per aquest any, dintre del Pla de confort del pacient. Des del Servei de Farmàcia, Virginia Martínez, una de les professionals implicades en el projecte, assegura que disposar d'aquestes noves instal·lacions i del circuit renovat permetrà oferir una atenció més integral i personalitzada i esdevenir un referent per als usuaris.
Per què s'ha remodelat l'Àrea de Dispensació Ambulatòria a l'Hospital?
Necessitàvem integrar les Consultes Externes de Farmàcia a la resta d'aquesta àrea de l'Hospital, que funcionessin amb el mateix sistema. Això comportava crear uns nous espais, adequats per atendre els pacients, i un nou circuit d'accés al servei. La feina que hi farem continuarà sent la mateixa, però en millors condicions, per oferir un millor servei.
I com repercutirà això en el pacient?
El primer que percebran els usuaris amb el canvi és més comoditat, ja que disposaran de sala d'espera i de consultes dintre del Servei amb més intimitat. Per ells, que hi hagi un espai físic on ens puguin trobar sempre i de manera continuada suposarà un element de un confort i tranquil·litat. A més, experimentaran una millor organització, ja que abans de venir hauran de passar pel Qmatic, el distribuïdor de cues, la qual cosa vol dir que arribaran amb la seva cita programada i no hauran d'esperar. I tot això no és trivial, perquè de mitjana al mes atenem uns 1.000 pacients.
Qui és l'usuari d'aquest servei?
En general són pacients que estan tractats amb medicació de dispensació hospitalària, però el perfil és molt variat. Poden ser pacients d'infeccioses, d'hepatitis, immunosuprimits per malalties autoimmunes, pacients amb medicaments estrangers o oncològics. Cada farmacèutic del Servei és especialista en unes patologies, però tots atenem de la mateixa manera.
I quines són les funcions del farmacèutic en l'àrea ambulatòria?
La nostra funció no és únicament dispensar, sinó fer al pacient un seguiment clínic centrat en la prevenció d'esdeveniments adversos relacionats amb fàrmacs en l'àmbit ambulatori i un tractament integral. L'entrevistem, li fem el seguiment individualitzat de la medicació i dels efectes adversos, mirem si hi ha interaccions entre la medicació nova i la que porta de casa, n'estimulem l'adherència al tractament i fem d'enllaç amb l'especialista davant de qualsevol problema. Treballem en equip amb el seu metge de referència per a donar solucions en el menor temps possible.
I amb aquesta atenció de més qualitat i que ara fareu en millors condicions, què espereu aconseguir?
Aprofitant que ara som més accessibles, hem de millorar la confiança del pacient. L'hem de situar cada cop més en el centre de la nostra activitat i fer-lo partícip del procés, dins del concepte de "pacient expert". Hem d'integrar-lo en el sistema per fer-lo coresponsable de la seva salut i de la seva medicació. Educar-lo i fer-lo entendre que la nostra funció és agafar-lo de la mà i portar-lo cap a l'èxit terapèutic, que al final és un èxit de tots. Però això no serà mai possible sense el seu suport. Si ells no són conscients de la seva pròpia medicació, nosaltres ho tenim molt difícil. Per això fem molt d'èmfasi en què compleixin el tractament.
L'atenció ambulatòria en els serveis de farmàcia hospitalaris està incrementant de manera notable en els últims anys. Quin n'és el motiu?
El govern ha optat per desviar molta medicació a la dispensació ambulatòria per diversos motius. Primer, perquè així se'n racionalitza l'administració i, després, perquè els farmacèutics, a més de dispensar, ajudem a fer el seguiment clínic del pacient. D'altra banda, la demanda del pacient cada cop és més gran perquè et prenen com a referència per ajudar-los a solucionar alguns dels seus problemes.
I aquesta tendència anirà en augment?
Jo crec que sí, que cada cop hi haurà més medicaments que es dispensin en l'àmbit hospitalari perquè, de fet, cada vegada hi ha més medicaments complexes d'ús ambulatori i més plans terapèutics personalitzats. Dins d'un mateix grup terapèutic, on abans hi havia 2 alternatives, i ara en tenim 5. Per tant, tindrem cada cop més feina a fer el posicionament terapèutic per decidir quin dels fàrmacs disponibles és millor per al pacient. I per això caldrà treballar cada cop més en equip amb els especialistes, perquè sigui el sistema el que s'adapta a les necessitats del pacient, i no el pacient a les del sistema.