La cafeteria i el menjador laboral de la Fundació Hospital de l'Esperit Sant (FHES) han renovat un cop més l'acreditació AMED per la seva oferta de menús mediterranis per als usuaris i treballadors. Aquest reconeixement, que concedeix l'Agència de Salut Pública de Catalunya, valora, entre d'altres ítems, la utilització d'oli d'oliva per cuinar i amanir, l'abundància de verdures, hortalisses i llegums, o la inclusió de fruita fresca a les postres. L'acreditació és una mostra més del compromís de l'Hospital amb les persones, la salut i la vida sana.
A l'acte de lliurament de l'acreditació, hi van assistir el Gerent d'Infraestructures de la FHES, Daniel Navó, i la Cap de Serveis de Suport, Eva Guillén, així com els responsables d'ARCASA, l'empresa que gestiona el servei de restauració a l'Hospital.
El centre va rebre la seva primera acreditació AMED el gener de 2013 i des de llavors, l'ha renovat cada 3 anys. La cafeteria per als usuaris té una capacitat per a 55 persones i el menjador laboral, per a 70. En total, se serveixen uns 47.500 menús anuals, que inclouen 4 primers plats, 3 segons, pa i postres (sempre amb fruita i làctics).
Programa AMED
AMED és un projecte liderat per l'Agència de Salut Pública de Catalunya que compta amb la col·laboració dels ajuntaments, consells comarcals i gremis de restauració, i que identifica i acredita els establiments que ofereixen opcions d'alimentació mediterrània per als seus usuaris. Reconeix, així, els locals amb una oferta gastronòmica que garanteix la utilització d'oli d'oliva, l'abundància de verdures, hortalisses, llegums, fruita fresca, peixos i carns magres, i la inclusió de productes integrals, ja que un 31% de la població adulta catalana menja fora de casa més d'una vegada a la setmana. A més, també es demana als establiments que ofereixin als clients consells relacionats amb la promoció d'hàbits saludables i opcions d'oci actiu en les zones pròximes al local.
Actualment, hi ha 697 establiments acreditats en 156 municipis de Catalunya, que ofereixen diàriament menús a més de 106.000 comensals.
Els pacients hospitalitzats mengen a la carta
Dintre de la línia estratègica de la Fundació destinada a millorar el confort de l'usuari, l'Hospital va posar en marxa l'octubre del 2018 un nou sistema de restauració que permet oferir menjar a la carta als usuaris d'Hospitalització, que poden escollir entre una gran varietat de plats, en funció de la dieta que necessiten. La carta conté més de 20 opcions d'entrants, segons plats i postres per al dinar i el sopar, a més dels esmorzars, adequats al màxim nombre de dietes possible, com ara la basal (normal) i de fàcil masticació, la diabètica, la triturada, l'astringent, la dieta sense greixos o la de fàcil digestió.
Aquesta carta es modifica de forma estacional per poder-la adaptar als productes de temporada i oferir, així, una alimentació més equilibrada i variada als pacients hospitalitzats. Els plats i les dietes estan dissenyats per nutricionistes i els aliments es continuen cuinant al mateix Hospital com es feia abans. Tanmateix, gràcies a la implantació de la línia freda, els aliments es poden cuinar amb antelació i conservar en perfecte estat durant hores per mitjà d'una baixada sobtada de la seva temperatura. Aquest treball previ possibilita tenir preparats més plats sense utilitzar ni conservants ni additius, cosa que permet que l'oferta gastronòmica de l'Hospital pugui ser més àmplia per personalitzar al màxim les dietes dels pacients.