"La Seguretat és cosa de tots", campanya per promoure la seguretat del pacient entre professionals i usuaris
La qualitat i la seguretat del pacient són indicadors essencials en l'àmbit sanitari i un dels objectius principals que s'ha mantingut al Pla de Salut 2016-2020 de Catalunya, que busca "promoure les polítiques de seguretat i qualitat clínica per garantir la seguretat dels pacients ".
En aquest sentit, existeixen nombroses recomanacions basades en models d'excel·lència per tal de prevenir esdeveniments adversos en els pacients i garantir la qualitat de les prestacions assistencials.
La direcció de la FHES està directament implicada en el desenvolupament de la política de qualitat del centre i actua en diferents àmbits, en línia amb el Pla Estratègic.
Entre d'altres, estan especialment desenvolupades les línies referents a:
- Higiene de mans. Rentar-se les mans sovint evita infeccions.
- Identificació activa del pacient. Portar braçalet identificador, amb el nom complet i la data de naixement, evita errors.
- Prevenció de caigudes. Tenir el pacient identificat i prendre les mesures adequades, ajuda a prevenir caigudes.
- Prevenció de nafres per pressió. Tenir el pacient valorat i prendre les mesures adients, preveu lesions cutànies.
- Prevenció de la infecció i ús adequat dels antibiòtics. Disposar de polítiques adequades per a la prevenció de la infecció n'evita l'aparició i la proliferació de gèrmens multiresistents als antibiòtics.
- Ús racional dels hemoderivats. Adequar les transfusions a les necessitats del pacient evita reaccions adverses en malalts als quals la transfusió no aporta beneficis.
- Ús segur dels medicaments. Detectar i prevenir els errors de medicació ajuda a evitar gran nombre de les incidències que es produeixen a l'Hospital, que suposen un increment de la morbimortalitat i de la despesa econòmica.
- Disminució del dolor. Millorar la gestió del dolor dels pacients de manera coordinada amb els CAP del territori ajuda a reduir el patiment dels pacients i a millorar la seva qualitat de vida.
L'Hospital, per mitjà de la Comissió de Qualitat Assistencial i Seguretat del Pacient, identifica noves iniciatives i pràctiques assistencials amb potencial de millora. Aquestes, juntament amb un programa de formació continuada dissenyat per mantenir la cultura de qualitat i seguretat assistencial, conformen una línia d'actuació per a la pràctica cap a l'excel·lència i la protecció dels pacients atesos.
"Per tu, per mi i per tots, renta't les mans!", imatge guanyadora |
"Que no et faltin braços per rentar-te les mans", imatge guanyadora |